Opnieuw ging ik de uitdaging aan tegen kindhuwelijken

Dit is de actie van Jacqueline Santbergen
van totaal € 4.000 (136%)

In veel landen worden meisjes achtergesteld of gediscrimineerd. Ze gaan niet naar school, moeten thuis helpen en vroeg trouwen. Deze meisjes stoppen met school, waardoor ze nauwelijks kans maken op het vinden van betaald werk. Daarnaast worden ze op te jonge leeftijd zwanger, met alle gevolgen van dien. Ik wil met mijn deelname aan Cycle for Plan kindhuwelijken helpen tegengaan. Emancipatie en empowerment zijn belangrijke elementen voor ontwikkeling, Plan investeert in meisjes en dat is investeren in een betere toekomst voor iedereen. Die betere toekomst begint voor de meisjes bij het kunnen afmaken van hun school.

In 2017 fietste ik met Cycle for Plan in Vietnam en bezocht daar projecten; en nog steeds ben ik onder de indruk hoe er ingezet wordt op de ontwikkeling van meisjes, maar ook jongens en hun ouders om een betere toekomst voor iedereen te realiseren.

En nu ga ik opnieuw de uitdaging aan, dit keer in Malawi en op de mountainbike. Ruim 500 Kilometer in zeven dagen fietsend afleggen op onverharde wegen in bergachtig gebied wordt een pittige reis! Mag ik op jullie steun rekenen? En de kinderen in Malawi op jullie financiële steun? Elke bijdrage helpt!

 

Breng deze actie extra onder de aandacht met een gave poster. Je kunt zelf de tekst bepalen en de poster vervolgens printen en overal ophangen. Iedereen kan een poster maken voor deze actie dus ook vrienden, familie, collega’s, de mensen uit je sportteam of klasgenoten. Hang de poster op in de supermarkt, bij winkels achter het raam, bij bedrijven of op school. Als je het vriendelijk vraagt en uitlegt waarvoor het is dan is het ophangen van een poster vaak geen probleem.

Bekijk alle donateurs
€ 25 08-07-2019 | 13:25
€ 88 02-07-2019 | 15:41 Thank you for your concern and action.
€ 25 29-06-2019 | 22:43
€ 35 20-06-2019 | 19:37 Zet 'm op, Jacqueline !
€ 50 17-06-2019 | 21:15
Bekijk alle

Cycling Malawi

01-07-2019 | 06:35 Onze fietstocht tegen kindhuwelijken haalde weliswaar de Malawiaanse TV en kranten, maar niet alleen vanwege het fietsen. Want er wordt veel gefietst in Malawi, met name door mannen. De fiets wordt voor verschillende doeleinden gebruikt: als taxi, voor vrachtvervoer en natuurlijk ook gewoon om van A naar B te komen. En de Malawiaanse fietser blijkt goed getraind: niet zelden wordt de Planploeg door een Malawiaanse fietser (zonder vracht) ingehaald. De vrachten op de fietsen zijn gigantisch: suikerriet, houtskool, houtblokken zijn torenhoog opgestapeld op de bagagedrager. En net als de Planploeg gaat de route over asfalt en dirt roads. Dirt roads zijn echt dirt roads. Mijn Malawimaatjes en ik zwoegen ons regelmatig door het rode stof. Alles aan ons kleurt mooi oranje-rood. De fietskettingen laten zich ook van het stof horen en weigeren soms dienst. We klimmen en dalen en een enkele keer halen we zelfs een klimmetje van 18%. Elke dag weer een stevige rit en gelukkig zijn mijn benen goed. Elke dag eindig ik moe, hongerig, maar niet kapot. Niet elke dag staat er een Kuche Kuche koud, meestal wel een alternatief. Zo’n heerlijke beloning gaat er goed in na een intensieve dag. Het warme hart van Afrika daagt ons uit om als team te opereren. De opmaat hebben we reeds geproefd in onze fietsclinics in Nederland en als groep gaan we samen de uitdaging in Malawi aan. Elke dag opnieuw blijkt dat diversiteit en verschil in fietservaring er mag zijn en juist bijdraagt aan het gewenste resultaat. De “purpose” van onze reis (ver)bindt: juist de bedoeling maak iedereen gelijk en gelijkwaardig. Elke bijdrage doet ertoe. En dat geldt ook voor de morele en financiële steun van onze geliefden, familie, vrienden, kennissen, collegae, buren en andere (in)formele relaties. Ook als er geen internetverbinding is (en dat is meestal en eigenlijk ook best wel lekker!) is de achterban ‘back home’ aanwezig door wat er al fietsend wordt uitgewisseld met elkaar. Euforisch zijn we als we weer met elkaar toppen en eindbestemmingen bereiken en ook de laatste fietser wordt met gejuich onthaald. Iedereen viert zijn/haar eigen feestje en met elkaar vieren we ieders feestje mee. Door de dag heen worden we verwend door de crew, die zorgt voor snacks als bananen, mandarijnen, chocola, koekjes en chips. Lunches zijn superlekker en dat geldt ook voor de avondmaaltijd, die de crew in hun provisorische keuken bereidt nadat onze tenten zijn opgezet. Wat een teamspirit: de heren staan voor dag en dauw op om ons ontbijt klaar te maken, bereiden de lunches en verzorgen ons door de dag heen. En bovendien herstellen ze ook nog eens de mankementen aan onze fietsen. En nooit valt er een onvertogen woord. De Planploegleider informeert ons goed over de route en is zeer helder in zijn instructies: safety first, zo veel mogelijk links rijden en vooral ook op drukkere wegen in line! Dat laatste blijkt vaak tegen dovemansoren gezegd: in de zelforganiserende ploeg passen de leden de regels aan de omstandigheden aan. En dat werkt uitstekend: samen halen we zonder ongelukken de finish.  Het resultaat mag er zijn: 500 km op de tellers en zo’n 86.000 euri ingezameld om kindhuwelijken tegen te gaan. Met muziek, sirenes, gejoel en champagne worden we onthaald in Nkotakota. Het feest kan beginnen!  
Lees meer